Audi A3 Sportback – kolejny nowy kompakt premium.

Najnowsze Audi A3 Sportback to kolejny nowy model koncernu VW, po Leonie, Octavii i Golfie VIII bazujący na platformie MQB. Czwarta odsłona A3 Sportback to najbardziej szlachetny model grupy VW bazujący na tej płycie podłogowej, który nie tylko sporo obiecuje, ale w obliczu coraz silniejszej konkurencji, musi też te obietnice z nawiązką spełnić.

Nadwozie, choć jest ewolucją linii poprzednika, to za sprawą kilku smaczków stylistycznych i nadających dynamiki przetłoczeń, teraz znacznie bardziej przyciąga wzrok. Wymiary pozostały podobne, ale jednak nowy model jest o 3 cm szerszy i dłuższy od poprzednika, co przy tej samej wysokości korzystnie wpłynęło na wizualne proporcje.

Wnętrze jak to w Audi, kusi stylem i jakością, a od kilku lat w kolejnych modelach świeci również dotykowymi ekranami. Tu mamy do dyspozycji 10,3-calowe wirtualne zegary i 10.1-calowy (w opcji 12,3) dotykowy ekran na konsoli środkowej. Na szczęście w A3 towarzyszy mu również zestaw analogowych przycisków m.in. do sterowania klimatyzacją. Wnętrze jest więc eleganckie, ale nie brakuje mu odrobiny sportowej drapieżności. Oryginalnie umieszczono nawiewy wentylacji, które jednocześnie zacieniają ekran zegarów poprawiając jego czytelność w słoneczne dni. Do dyspozycji kierowcy są oczywiście świetne multimedia, systemy asystujące i wszelkie inne nowinki znane z innych modeli koncernu.

Ilość miejsca w środku podobna jak w poprzedniku. Nie rozpieszcza ale wystarczy, biorąc pod uwagę zewnętrzne gabaryty i przeznaczenie tego auta.

Zwarta charakterystyka prowadzenia daje się jeszcze usztywnić dzięki opcjonalnemu zawieszeniu adaptacyjnemu. Podobnie w opcji znajduje się progresywny układ kierowniczy, który poprawia czucie samochodu. W trybie komfortowym natomiast A3 daje komfort zbliżony do limuzyny klasy średniej.

Na razie będą u nas dostępne trzy silniki. Bazowa jednostka benzynowa 1.5 o oznaczeniu 35 TFSI (moc 150 KM) oraz dwa turbodiesle 2.0 TDI (116 i 150 KM). Potem dołączą zapewne mocniejsze odmiany benzynowe z napędem quattro oraz hybrydy.

Cena bazowa to 109 900 zł, ale traktujmy ją jako czystą kartkę na której możemy dopiero zapisać elementy wyposażenia naszego auta. Jednak obecna sytuacja daje szansę na rabaty, więc może za 130 000 zł uda skonfigurować sensowny pakiet, jeśli nie poniesie nas fantazja.

Foto: Audi