Jak wyposażyć auto – bogactwo wyboru i pakiety
Po wejściu do salonu samochodowego zostaniemy zasypani możliwościami konfiguracji wyposażenia naszego przyszłego samochodu. Często znacznym ułatwieniem w wyborze dostępnych opcji są gotowe pakiety wyposażenia przygotowane przez producenta, ale coraz częściej to my musimy zdecydować o tym w jakie dodatki będzie wyposażone nasze auto.
Premium bez pakietów
Czasem producent pozwala niemal dowolnie skonfigurować samochód, proponując bardzo niewiele w wersji podstawowej. Dzięki temu cena wyjściowa wygląda bardzo atrakcyjnie. W tym podejściu przodują niemieckie marki premium (np. Audi, BMW czy Mercedes), które pozwalają nam na dużą swobodę konfiguracji, za każdy dodatek kasując spore pieniądze. Ma to swoje plusy, ale istnieje też ryzyko, że po odebraniu auta zorientujemy się, że brakuje jakiegoś oczywistego dodatku o którym zapomnieliśmy, a którego brak zabierze nam radość z nowego zakupu. Możemy np. zamówić skórzane siedzenia zapominając o opcji podgrzewania, o czym w czasie użytkowania samochodu będzie nam brutalnie przypominał każdy zimny zimowy poranek.
Inaczej wygląda sytuacja jeśli kupujemy samochód używany, lub gotowe nowe auto z placu dilera np. w promocji rocznika. W tym przypadku musimy być gotowi na znacznie większy kompromis, ale tak czy inaczej zastanówmy się co jest niezbędne, a z czego ewentualnie moglibyśmy zrezygnować.
Czego faktycznie potrzebujemy
Stajemy więc przed dylematem co wybrać, z czego ewentualnie zrezygnować, a co jest dla nas absolutną koniecznością. Odpowiedzi na te pytania będą się oczywiście różnić pomiędzy kupującymi, w zależności od tego czy kupujemy auto nowe czy używane, w którym segmencie cenowym i z jakim przeznaczeniem. Mamy nadzieję że poniższa lista ułatwi Wam decyzję i na jej podstawie przygotujecie własne zestawienie niezbędnych elementów wyposażenia auta.
Absolutna konieczność/dzisiejszy standard:
- ABS, ESP i dwie (lub więcej) poduszki powietrzne (standard w nowych samochodach)
- elektrycznie sterowane lusterka
- elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu
- regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach
- centralny zamek
- regulacja fotela kierowcy dodatkowo w płaszczyźnie pionowej
- radio z przynajmniej czterema głośnikami
- klimatyzacja przynajmniej manualna
- prosty komputer pokładowy pokazujący m.in. temperaturę na zewnątrz, zużycie paliwa i pozostały dystans do opróżnienia zbiornika.
- lampki oświetlające wnętrze umieszczone w odpowiednich miejscach np. w bagażniku (tak to potrafi być oferowane jako opcja)
Dodatki będące już prawie standardem:
- skórzana kierownica – poprawia komfort prowadzenia
- elektrycznie składane lusterka
- sterowanie radiem, telefonem i innymi funkcjami z kierownicy – wygoda i bezpieczeństwo
- czujniki ciśnienia w oponach (standard w nowych samochodach)
- czujniki cofania/parkowania oraz ewentualnie czujniki z przodu
- czujniki martwego pola w lusterkach bocznych
- lampy ksenonowe lub ledowe – znacznie lepsza widoczność niż przy tradycyjnych lampach halogenowych
- automatyczne światła led do jazdy dziennej – po zmroku włączają się światła mijania
- dodatkowe poduszki/kurtyny powietrzne boczne, kolanowe i tylne boczne
- klimatyzacja automatyczna 2-strefowa
- automatyczne wycieraczki
- porządny system grający z co najmniej 4 głośnikami
- system Bluetooth umożliwiający bezprzewodowe połączenie telefonu z radiem / systemem multimedialnym samochodu
- asymetrycznie dzielona tylna kanapa
Dodatki na które warto zwrócić uwagę:
- elektroniczne systemy bezpieczeństwa i asystujące kierowcy m.in.: aktywny tempomat, kontrola pasa ruchu, hamowanie awaryjne, monitorowanie ruchu poprzecznego z tyłu (bardzo przydatne przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego na ruchliwą ulicę)
- kamera cofania – naprawdę ułatwia manewrowanie
- system park assist – jeśli często parkujesz w ciasnych miejscach
- automatyczna/zautomatyzowana skrzynia biegów – jeśli ktoś raz spróbuje, raczej nie wróci do manualnej skrzyni.
- system multimedialny współpracujący z iOS i Androidem umożliwiający wyświetlenie zawartości smartfona na ekranie samochodowym
- podłokietnik między przednimi fotelami – prosty i wygodny gadżet
- elektrycznie otwierana/zamykana klapa bagażnika, warta uwagi szczególnie w SUV-ach i autach kombi, ułatwia zamykanie ciężkiej klapy. Jeśli parkujesz samochód w niskim garażu, umożliwia też ustawienie odpowiedniej wysokości jej otwierania.
- elektrycznie składane lusterka
- bezkluczykowy system dostępu do auta – przyjemny i wygodny gadżet choć niestety również umożliwiający kradzież na tzw. walizkę
- przyciemnione tylne szyby – pasażerów z tyłu nie razi słońce
- skórzana tapicerka – poza walorami estetycznymi jest łatwa w utrzymaniu. Szczególnie jeśli masz dzieci, łatwiej ją czyścić.
- podgrzewane siedzenia – konieczność przy skórzanej tapicerce (przynajmniej z przodu), ale uwaga czasem te elementy są oferowane jako osobne opcje.
- klimatyzacja 3-4 strefowa – pasażerowie z tyłu mogą sobie oddzielnie regulować temperaturę co jest przydatne na długich trasach, szczególnie w dużych samochodach.
- matrycowe światła led lub światła laserowe – świetna widoczność i dopasowanie zakresu oświetlenia do aktualnych warunków.
- dodatkowy otwór do przewożenia nart na środku tylnej kanapy – jeśli masz dzieci, wtedy montujesz dwa foteliki, a pomiędzy nimi możesz swobodnie przewozić odpowiednio zabezpieczone narty.
- szyberdach – fajnie jeśli można go nie tylko otwierać, ale również uchylić. Z tej drugiej opcji w Polsce można dużo częściej skorzystać. Uwaga – bardzo często szyberdach zmniejsza przestrzeń nad głową w kabinie.
- zdalny system alarmowania w razie wypadku
- napęd na cztery koła jako element poprawiający trakcję auta, a niekoniecznie służący do jazdy poza asfaltem
- system czterech kół skrętnych – szczególnie w dużych autach, poprawia stabilność prowadzenia i ułatwia manewrowanie w mieście.
Oczywiście zanim przejdziemy do konfigurowania wyposażenia, najpierw musimy podjąć decyzję o tym jaki samochód i w jakim przedziale cenowym kupić (zobacz nasz katalog nowych samochodów dostępnych w Polsce), co biorąc pod uwagę ilość segmentów i dostępnych modeli nie jest łatwą decyzją. Nie zapominajcie też o silniku/rodzaju napędu odpowiednio dobranym do modelu i charakteru użytkowania auta (zobacz artykuł na temat trendów w tej dziedzinie), to przecież serce każdego auta.
Będziemy starali się pomóc Wam w znalezieniu odpowiedniego auta publikując odpowiednie informacje i materiały. Zobacz też przykładowe oferty aut używanych z pewnego źródła oraz promocje na nowe samochody u dilerów.