Jak uzyskać dopłatę do auta elektrycznego?

W Polsce ruszył rządowy program dopłat do nowych aut elektrycznych, których cena nie przekroczy 125 000 zł (oraz 300 000 zł dla samochodów na wodór). Są to ceny brutto, a dopłaty będą na razie dotyczyły jedynie samochodów kupowanych przez osoby prywatne za gotówkę lub na kredyt.

Oto główne założenia programu:

  • Dotyczy samochodów elektrycznych w cenie do 125 000 zł brutto i wodorowych do 300 000 zł brutto
  • Dopłata wynosi 30% wartości samochodu, nie więcej jednak niż 37 500 zł brutto
  • Po zakupie auto będzie musiało być zarejestrowane w Polsce
  • Samochód musi mieć pakiet ubezpieczeniowy OC i pełne Auto Casco
  • Po ogłoszeniu naboru dopłat przez Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, właściciel musi złożyć wniosek o dopłatę w którym oświadczy, że nie prowadzi działalności gospodarczej
  • Wypłata środków nastąpi po złożeniu wniosku wraz z kompletem dokumentów pojazdu oraz dowodem ubezpieczenia.
  • Konieczne będzie też złożenie zobowiązania o zakazie sprzedaży auta przez 2 lata
  • Dofinansowanie przysługuje każdemu tylko raz i na jedno auto
  • Fundusze są ograniczone, więc dofinansowanie będzie przyznawane do wyczerpania puli środków. Planuje się kilka cyklicznych naborów, więc jeśli nie uda się w pierwszym, będzie kolejna szansa.

Trudno nie zauważyć, że ograniczenie programu wyłącznie do klientów prywatnych wyłącza głównych nabywców tego typu pojazdów, czyli firmy. Tym samym obniża oczywiście koszty i zmniejsza zasięg oraz znaczenie projektu. Całkowita pula środków przeznaczonych na dopłaty również nie jest znana. Wszystko wygląda więc na razie na PR-owe działania rządu, ale lepsze to niż nic.

Skoda CITIGO e iV
Skoda CITIGO e iV to najtańszy samochód elektryczny na polskim rynku

Samochody, które „załapią” się na dopłatę to: Renault ZOE, Smart ForFour / ForTwo, Nissan Leaf, bliźniaki koncernu PSA (Peugeot e-208, Opel Corsa-e) oraz trojaczki koncernu VW (Volkswagen e-Up!, Skoda Citigo iV oraz Seat Mii EV).

Foto: materiały prasowe