Niższa akcyza na hybrydy – duże diesle też będą tańsze.

4 listopada ukazała się nowelizacja ustawy akcyzowej, zgodnie z którą samochody hybrydowe o pojemności silnika od 2.0 do 3,5 litra mają zostać od początku 2020 roku objęte o połowę niższą niż do tej pory akcyzą (9,3% zamiast 18,6%). Samochody hybrydowe z silnikiem o pojemności do 2 litrów zostaną obłożone akcyzą zmniejszoną z 3,1 do 1,55 %.

Mocne diesle też będą tańsze

Co ważne 50% obniżka akcyzy dla aut z większą pojemnością silnika dotyczy zarówno tradycyjnych hybryd (HEV), jak i tych ładowanych z gniazdka (plug-in hybrid – PHEV) oraz „miękkich” układów hybrydowych tzw. mild hybrid (MHEV) z silnikami o pojemności 2.0-3,5 l. To właśnie ta ostatnia grupa aut staje się coraz bardziej popularna, szczególnie w ofercie niemieckich producentów marek premium.  Miękkie hybrydy często występują w parze z mocnym silnikiem diesla (np. w autach z grupy Volkswagena – Audi A6, A7, A8, Q7, Q8 50TDI czy VW Touareg). Do tej pory samochody te były objęte 18,6 % akcyzą co mocno windowało ich ceny, które teraz powinny dość znacznie spaść. Na zmianach skorzysta też Toyota i jej marka premium Lexus, która w wielu modelach stosuje tradycyjne układy hybrydowe z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów (np. Toyota RAV4, Camry, Lexus NX, RX czy ES). Od nowego roku akcyza na te auta spadnie o całe 9,3%, a więc i cenniki zostaną skorygowane odpowiednio w dół.

Mały silnik mała obniżka

Na hybrydy z silnikami o pojemności do 2 litrów (HEV i MHEV) akcyza zostanie obniżona z 3,1% do 1,55%, czyli nieznacznie (np. Toyota C-HR). Natomiast hybrydy plug-in (PHEV) oraz hybrydy z range extenderem (silnikiem spalinowym służącym tylko do ładowania baterii) o tej pojemności na razie zostaną zwolnione z podatku akcyzowego, a od 2021 roku objęte będą 3,1% daniną.

Elektryki bez akcyzy

Samochody czysto elektryczne (np. Nissan Leaf, Hyundai KONA Electric) i napędzane ogniwami wodorowymi (Toyota Mirai) będą w dalszym ciągu zwolnione z akcyzy.

Spodziewajmy się obniżek cen w salonach już w tym roku

Zmiany te dotyczą zarówno samochodów nowych jak i sprowadzanych do Polski jako używane. Nowa ustawa powinna mieć wpływ na ceny wszystkich samochodów hybrydowych już w tym roku i uczynić atrakcyjniejszymi modele z silnikami spalinowymi o pojemności powyżej 2 litrów, w tym niemieckie diesle. O ile oczywiście zastosowano w nich jakikolwiek układ elektrycznego wspomagania jednostki napędowej. Dilerzy raczej nie będą chcieli zostać ze starym rocznikiem i obniżą marżę na już zakupione auta z 2019 roku. Jeśli oczywiście informacja o niższym od nowego roku podatku dotrze do klientów, a z pewnością dotrze.